Nieuws

Kijk regelmatig bij je berichten

Kijk regelmatig bij je berichten

Even een kort bericht over het lezen van berichten.

Als je inlogt bij Leerlijn ICT zie je rechtsboven twee icons staan. Een een e-mailmapje en een belletje. Hier ontvang je berichten van de module-coaches of andere deelnemers. Als je elkaar volgt, kun je ook berichten sturen.

Als wij een opdracht nakijken, badge toekennen of reageren op een vraag, dan zie je hier dat er een bericht is! Dus kijk regelmatig!

Memberships

Memberships

Frisse start nieuw schooljaar!

Karin en ik wensen jullie een hele fijne start van het schooljaar. Misschien een leestip? Karin heeft een blog geschreven over plannen & organiseren van schoolwerk. Deze blog sluit goed aan bij de module slim en effeciënt werken .

In de vakantie hebben we hard doorgewerkt en misschien niet meteen zichtbaar op de website. Wat is er veranderd?

  1. We hebben een webshop waar men losse modules kan kopen.
  2. De groepen zijn weg, we werken alleen nog met het forum. Niemand heeft vorig jaar iets in de groep geplaatst. We krijgen meestal een mail, of een privé bericht via de website.
  3. We werken met memberships op leerlijnict

Waarom memberships voor abonnementen?

Het is lastig voor startende deelnemers om uit 23 modules te kiezen. Het aanbod wordt ook steeds groter. De vele keuzemogelijkheden leidt bij een groot deel van de deelnemers tot niet starten of men gaat snuffelen in meerdere modules maar maakt niets af.

We werken nu met 3 memberships (robijn, smaragd en diamant).

Per memberships zijn er modules (dus bij Robijn start je met toegang tot 10 modules) en bonusmaterialen.

Hierdoor worden de modulekeuze beperkt en kan men andere modules en bonusmaterialen "verdienen". Ieder membership heeft zijn eigen startpagina.

Nieuwe modules

We hebben twee nieuwe modules klaar: gamification 1 en de module AVG. De module AVG is voor iedere docent gratis beschikbaar. We gaan deze week dit lanceren op de sociale media.

In september komt de module programmeren met LOGO online.

Succes komend jaar, en hopelijk zien we elkaar snel op Leerlijn ICT

groetjes,

Karin & Mariëlle

LeerlijnICT in het nieuws!

LeerlijnICT in het nieuws!

We hebben een mooi artikel in de Vives staan over onze nieuwe organisatie LearningROCKS. Karin en ik hebben onze diensten verenigd in deze VOF.

We hebben inmiddels drie activiteiten ontwikkeld waarvan de rode draad is: ontwikkelen van digitale vaardigheden van professionals.

Onze drie leeromgevingen zijn:

  1. www.leerlijnict.nl (voor docenten in het onderwijs)
  2. www.mediaprofielplus.nl: voor professionals
  3. www.ictbekwaam.nl: voor MBO docenten

Welke actiepunten staan hoog op het programma? 

  • We ontwikkelen een extra module: ijsbrekers met de telefoon.
  • We gaan modules ontwikkelen samen met Swen Mulderij (Mindmingle) m.b.t. computational thinking.
  • We gaan de badges op een andere manier toepassen. We willen graag dat deelnemers andere collega's kunnen endorsen: dus aangeven dat ze inderdaad bijvoorbeeld veel activiteiten toepassen in de klas.
  • We gaan modules ontwikkelen voor de MBO docenten.

Vragen over onze diensten? Stuur een bericht naar marielle@leerlijnict.nl

Nieuwe look en feel

Nieuwe look en feel

We hebben de homepage in een nieuw jasje gestoken. Het oog wil ook wat!

Verder goed nieuws! De module webformulieren is klaar. Deze module hoort bij ICT-basisvaardigheden.

Wat leer je in deze module?

De mogelijkheden die het gebruik van Google formulieren en Formulieren in Office 365 zijn eindeloos.
In deze module

  • ga je aan de slag met het maken van enquêtes door middel van formuleiren
  • je ontwikkelt de vaardigheden om zelf een webformulier te ontwikkelen.
  • krijg je van ons voorbeelden om het geleerde direct in jouw onderwijs in te zetten.

Veel plezier!

 

Module presenteren-3 is klaar

Module presenteren-3 is klaar

Een mooie module om te leren werken met tijdlijnen, infografics en interactieve afbeeldingen.
Prachtige tools om in de klas te werken.

Leerlingen hoeven tegenwoordig nog maar weinig feiten en data uit hun hoofd te leren.
Wel is het voor leerlingen zinvol om inzicht te krijgen in gebeurtenissen door ze op een tijdlijn te plaatsen. 

Om een infografic te maken, heb je een dosis creativiteit nodig.
Anders dan bijvoorbeeld een mindmap, die je gebruikt in de oriëntatie op een onderwerp of om informatie te structureren, gebruik je een infographic om de gevonden informatie te presenteren in een overzichtelijk en beeldende weergave.

Een interactieve afbeelding heeft vele mogelijkheden die je kunt inzetten in je les.
Wat te denken van een digitaal potfolio, waar de leerlingen hotspots toevoegt met daarin een link naar zijn/haar presentatie op SlideShare, foto’s en/of videomateriaal van bepaalde projecten…

Veel plezier met deze module!

 

Presentatie Nationaal Mediawijsheid Congres

Presentatie Nationaal Mediawijsheid Congres

Woensdag 28 maart 2018 vond in Ede het Nationaal Mediawijsheid Congres plaats.
Deze werd voor de 10e keer georganiseerd door de Nationale Academie voor Media en maatschappij.
Wij mochten Mediaprofiel en de combinatie met de LeerlijnICT laten zien in een workshop.
Zoals toegezegd aan de deelnemers is de presentatie (in PDF) hier te downloaden.

Heb je naar aanleiding van de presentatie nog vragen of wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.

Digitaal vaardig worden? Werkwoorden zorgen voor richting.

Digitaal vaardig worden? Werkwoorden zorgen voor richting.

Doelen formuleren is moeilijk.

Stel je bent een digibeet, je hebt nu eenmaal niets met dat digitale medium maar je komt er niet onderuit. Je bent leerkracht, leraar en de school heeft de laatste drie jaar toegewerkt naar een digitale leeromgeving. Je moet alles registreren in een digitaal systeem, digitale lessen maken en alle contacten digitaal onderhouden.

Hoe kun je een goed ontwikkelplan en doelen opzetten als je maar een heel klein beetje weet van alle mogelijkheden die er zijn op het gebied van mediavaardigheden.

In 1956 publiceerde een commissie onder leiding van Benjamin Bloom een systeem voor de classificatie van doelstellingen. De digitale taxonomie van Bloom, is een variant op deze taxonomie waarbij vooral ingegaan wordt op het leren met ICT.  In 2001 is deze door een student van Bloom, Lorin Anderson, aangepast naar evalueren en creëren om aan de huidige onderwijsinzichten te voldoen.

Deze taxonomie heb ik gebruikt voor de ontwikkeling van Mediaprofiel. Na het invullen van Mediaprofiel kun je onderstaande werkwoorden als hulpmiddel gebruiken om te bekijken waar je naar toe wilt in je ontwikkeling van digitale vaardigheden.

Welke vragen kun je stellen?

  • Welke werkwoorden kan ik al, maar wil ik nog beter in worden?
  • Welke werkwoorden kom ik regelmatig tegen in mijn werkzaamheden, maar ontloop ik liever?
  • Welke werkwoorden heb ik nog niet onder de knie maar wil ik leren?

Op deze manier kun je makkelijker je doelstellingen formuleren. Hierna kun je bekijken welke module hierbij zou passen. Als je er niet uit komt? Stel een vraag in je groep.

Mis je nog een werkwoord? Laat het me weten?