BS Landman en Franciscus aan de slag met mediavaardigheden.

Hoe ga jij als leraar werken aan het ontwikkelen van je mediavaardigheden?

Meestal krijg ik als antwoord: daar hebben wij echt geen tijd voor. We willen het wel, maar we moeten al zo veel.

De BS. Landman is een school met 23 leerkrachten en is vorig jaar gestart met het werken aan mediavaardigheden. Ze hebben het geprobeerd met workshops en dit had toch niet het gewenste resultaat. Een groot nadeel van workshops is dat het nooit echt aansluit bij de beginsituatie van de leerkrachten. Dus juist de mensen die zich onzeker voelden, schreven zich niet in bij de workshops. Heel jammer.

Na een ronde van persoonlijke gesprekken, wilde ze het dit jaar anders doen.

Ze wilde nu gaan investeren in de persoonlijke ontwikkeling van leerkrachten. Hoe dan?

We hebben het als volgt ingericht:

Het gehele team heeft zijn Mediaprofiel ingevuld op een studiedag. Iedereen heeft nu zijn eigen persoonlijk profiel, waar sta ik nu? 

Hieronder het resultaat van het hele team. Mooie startsituatie, met een goede basis bij consument en verzamelaar. Twee leerkrachten die op alle profielen professioneel scoren.  Een aantal leerkrachten die op alle profielen basis scoren. Hoe kun je dan maatwerk leveren met een workshop? Nee dat lukt niet. We bieden modules aan op maat.

Volgende stap: wat heb ik nodig?

De deelnemers zijn december-januari 2018 gestart op onze online leeromgeving LeerlijnICT . Hierin staan momenteel 22 modules klaar die gerelateerd zijn aan de SLO doelen: mediawijsheid, computational thinking, informatievaardigheden en ICT basisvaardigheden. In de komend half jaar groeit dit naar 20 modules.

Iedereen werkt op zijn eigen tempo en in zijn eigen tijd. Iedereen zijn eigen onderwerp. Karin Winters en ik begeleiden de leerkrachten online. We geven feedback en delen badges uit (bij het uitvoeren van de eindopdracht). Hierbij valt op dat de meeste leerkrachten met periodes actief zijn en daarna weer "inzakken".

Wordt vervolgd