Digitaal vaardig worden? Werkwoorden zorgen voor richting.

Doelen formuleren is moeilijk.

Stel je bent een digibeet, je hebt nu eenmaal niets met dat digitale medium maar je komt er niet onderuit. Je bent leerkracht, leraar en de school heeft de laatste drie jaar toegewerkt naar een digitale leeromgeving. Je moet alles registreren in een digitaal systeem, digitale lessen maken en alle contacten digitaal onderhouden.

Hoe kun je een goed ontwikkelplan en doelen opzetten als je maar een heel klein beetje weet van alle mogelijkheden die er zijn op het gebied van mediavaardigheden.

In 1956 publiceerde een commissie onder leiding van Benjamin Bloom een systeem voor de classificatie van doelstellingen. De digitale taxonomie van Bloom, is een variant op deze taxonomie waarbij vooral ingegaan wordt op het leren met ICT.  In 2001 is deze door een student van Bloom, Lorin Anderson, aangepast naar evalueren en creëren om aan de huidige onderwijsinzichten te voldoen.

Deze taxonomie heb ik gebruikt voor de ontwikkeling van Mediaprofiel. Na het invullen van Mediaprofiel kun je onderstaande werkwoorden als hulpmiddel gebruiken om te bekijken waar je naar toe wilt in je ontwikkeling van digitale vaardigheden.

Welke vragen kun je stellen?

  • Welke werkwoorden kan ik al, maar wil ik nog beter in worden?
  • Welke werkwoorden kom ik regelmatig tegen in mijn werkzaamheden, maar ontloop ik liever?
  • Welke werkwoorden heb ik nog niet onder de knie maar wil ik leren?

Op deze manier kun je makkelijker je doelstellingen formuleren. Hierna kun je bekijken welke module hierbij zou passen. Als je er niet uit komt? Stel een vraag in je groep.

Mis je nog een werkwoord? Laat het me weten?