Programmeren met LOGO

Programmeren met LOGO

Niveau

Gevorderd

Mediaprofiel

Producent

Computational Thinking

Digitale geletterdheid

In deze module ga je programmeren met de programmeertaal LOGO.

In LOGO geef je commando’s aan Simon de schildpad, op het scherm.
Door het geven van commando’s aan Simon kun je hem laten tekenen. Een lijst van deze commando’s vormt dus eigenlijk een programma voor de schildpad.
Je zult zien dat je er best toffe dingen mee kunt tekenen en je leert meteen de basiskennis van programmeren. Spelen is leren!

Deze module is samen ontwikkeld met Mindmingle. Het team van Mindmingle geeft workshops in de klas als onderdeel van projecten waarmee je programmeren in de basisschool kunt implementeren.
Je kunt deze module zelf doorlopen, óf je huurt Mindmingle in om samen met je team aan de slag te gaan. Beide kan natuurlijk ook! Mail dan naar team@learningrocks.nl.

Welke badge kun je verdienen bij het afronden van deze module?

5 Points

Badge programmeren met LOGO

  • Je hebt kennis van de achtergrond van het programma LOGO
  • Je kunt leerlingen enthousiasmeren en activeren m.b.t. het programmeren met LOGO
  • Je beheerst de basisprincipes van het programme LOGO
  • Bewijs: foto's van producten van leerlingen en reflectie op jezelf (over de gegeven les)

Informatievaardigheden 1

Informatievaardigheden 1

Niveau

Gevorderd

Mediaprofiel

Consument

Digitale geletterdheid

Informatievaardigheden 

Informatievaardigheden, wat bedoelen we daarmee?
Mediawijzer.net definieert het begrip informatievaardigheden als volgt:
"Informatievaardigheden zijn het zoeken, beoordelen en verwerken van informatie."

In deze module richten we ons vooral op het zoeken en opslaan van informatie. Je verdiept je in de (Google) zoekmachines en je krijgt handige tips bij het zoeken.
In de module informatievaardigheden 2 gaan we verder met zoeken, beoordelen en verwerken van informatie m.b.v. de BIG6.
Saskia Brand-Gruwel is dé expert op dit gebied.
Kijk hier eens naar een
interview met Saskia Brand- Gruwel over dit onderwerp. 

Wat ga je in deze module leren?

  • Welke zoekmachines er zijn voor jongeren en volwassenen. 
  • Welke handige tips & trics er zijn bij het gebruik van de Google zoekmachine.
  • Hoe je informatie handig opslaat.

Na een korte quiz over de zoekmachine als eindopdracht weet je precies wat je (nog niet) weet.

5 Points

Badge informatievaardig 1

  • Je hebt kennis over verschillende zoekmachines
  • Je weet welke zoektermen geschikt zijn
  • Je bent vaardig in het gebruik van zoekhulpmiddelen bij de zoekmachine Google
  • Je bent vaardig in het gebruik van zoekoperatoren en in geavanceerd zoeken
  • Je hebt basiskennis over het opslaan van informatie

 

Online samenwerken

Online samenwerken

Niveau

Beginner

Mediaprofiel

Strateeg

Digitale vaardigheden

Digitale geletterdheid

Online samenwerken is handig en vaak noodzakelijk als je niet op dezelfde dag werkt als je naaste collega's.
Ook voor samenwerkende collega's die elkaar elke dag zien, is het al niet meer weg te denken.
Even snel een appje sturen om zaken kort te sluiten doen we allemaal. 

Waaruit bestaat deze module?

In deze module bespreken we het waarom van samenwerken en welke factoren het succes bepalen van online samenwerken. Ook bespreken we een aantal tools. 

  1. Samenwerken door het delen van bestanden 
  2. Samenwerken aan één document
  3. Samenwerken door online videogesprekken
  4. Samenwerken door het maken van projectborden 
  5. Vanzelfsprekend geven we je ook weer inspiratie voor je les.

 

Badge online samenwerken

  • Je weet het waarom van het online samenwerken en welke factoren het succes bepalen.
  • Je bent vaardig in het delen van grote bestanden
  • Je kunt met anderen samenwerken aan één document
  • Je kunt een online videogesprek voeren
  • Je kunt een online projectbord maken

 

QR Codes in onderwijs

QR Codes in onderwijs

Niveau

Beginner

Mediaprofiel

Verzamelaar

Digitale geletterdheid
ICT-basisvaardigheden Mediawijsheid

In deze module leer je

  • Wat een QR-code is en hoe je die maakt.
  • Hoe je een QR-code gebruikt in je les.

Daarnaast krijg je inspirerende voorbeelden van toepassingen in het onderwijs.
De module wordt weer afgerond met een eindopdracht.
Vanzelfsprekend helpen we je met de opdrachten door middel van instructiefilmpjes en stappenplannen.

5 Points

Badge QR Codes

  • Je weet wat QR codes zijn en hoe je deze zelf maakt
  • Je kunt QR codes didactisch inzetten in je les (TPACK)
  • Bewijs ingeleverde eindopdracht